Når slik er godt for psyken

17 september Mikki Ragn 0 Comments


Siden begyndelsen har jeg været meget striks med at holde mig fra slik, kage og sodavand, med undtagelse af planlagte undtagelses dage. Det er jo alt i alt, det bloggen handler om.
Under det, har jeg også valgt at inkludere sukkerfri alternativer, primært egentlig af vane fra da jeg var gravid, og usikker på hvad mange sødemidler egentlig gjorde ved kroppen.
Men især i begyndelsen var det primært et spørgsmål om at komme ud af 'snack mentaliteten'. For hvis jeg tillod mig selv sukkerfri slik fra begyndelsen, så ville jeg bare æde kæmper mængder af dét i stedet (og få åndssvagt dårlig mave).

Vi er nu i niende måned af projektet, og der er lavet nogen små justeringer hen ad vejen, i takt med at jeg stoler på mig selv og at jeg ikke lader det løbe løbsk.
Det har altid været lidt svært, og lidt af et definitions spørgsmål, hvad "slik" egentlig er. Man kan hurtig snyde sig selv med skjult sukker i produkter man som udgangspunkt ikke ser som traditionel slik, men som indeholder mindst lige så store mængder. Jeg har dog altid tilladt mig selv frisk frugt, men været mere varsom med tørret frugt, selvom mange betegner det som "sund slik".
Men det korte af det lange er, at selvom jeg tillader mig selv pt. tre undtagelses dage om måneden, så kan det være svært ikke altid at få lov til at slappe af efter en lang og stresset dag, med noget der tilfældigvis er noget man putter i munden. Normalt er det et glas letmælk, eller en iskaffe (letmælk med kaffe-isterninger), og det bryder ikke mod mine regler da der ikke er sukker i (udover den naturlige mælkesukker, men der er naturlige sukkerarter i mange ting, og ikke noget der ville give mening at undgå, især ikke i decideret mad).

Men pludselig drøner kæresten ud af døren til lyden af Hjemme-Is bilens ringende klokke, og kommer tilbage med en kæmpe pakke sukkerfri is. Lidt bad move, tænker jeg. Kan jeg lade være med at lade mig friste hvis han skal fortære en hel kasse selv, over de næste par dage?
For mit sukker projekt handler ikke kun om at komme et sukkermisbrug til livs, det er også en styrkeprøve for min egen selv disciplin. Og den har i høj grad stået sin prøve!
Da jeg dog alligevel føler mig fristet, læser jeg på ernæringstabellen på isene og ser til min store overraskelse at de er enormt kaloriefattige, og at et glas mælk faktisk indeholder flere kalorier end nogen af isene.
Men nu handler det her sig jo ikke kun om at tabe sig, selvom det selvfølgelig kun er en positiv effekt af det.

Men hvad handler det så egentlig om? Det er faktisk enormt forvirrende, for udover produkter med skjult sukker der ellers ikke er traditionel slik, er der også svært at finde grænsen for alt der sælges som alternativ slik. Ikke kun sukkerfri slik, men også slik "uden tilsat sukker", som så i stedet har et kæmpe indhold af frugtsukker fra dadler og ligene.
Men det bliver hurtig ret firkantet. For hvis jeg godt må drikke et glas mælk som 'snack', hvorfor så ikke spise en is der både er færre kalorier og færre sukkerarter i? Jovist, mælken har nogen positive egenskaber som kalk, men det har fløden fra isen også. Så er der de potentielt negative effekter ved sødemidlet, men tilgengæld drikker jeg spandevis af kaffe hver dag, og koffein har jo også en tvivlsom effekt på kroppen, i så store mængder. Skal man sammenligne er isen måske ligefrem det "sunde" alternativ, men det føles bare ikke sådan, fordi det ligner og minder om alt det jeg jo prøver at undgå.

Jeg har ind til nu forsøgt at retfærdiggøre visse søde produkter ved at veje mængden af sukkerarter op med andre næringsværdier, primært fibre og/eller protein. For kan produktet fungere som et mættende måltid, eller en del af et, så godtager jeg det og tæller det ikke som decideret slik. Andre gange skal man også huske på, alt alt er relativt. Noget kan godt have et meget højt indhold af sukkerarter pr. 100g, men hvis du aldrig indtager mere end 10g af det ad gangen, måske kombineret med noget andet, så er det ikke fair at sammenligne med et andet produkt, hvor du måske spiser 200g af. Så, alt er relativt, og det er også en af grundene til at det er så forvirrende.

Så jeg vælger ind til nu, ikke at tælle sukkerfri slik som decideret slik, så længe det ikke bliver mit nye "fix". Særligt hvis det ikke påvirker mit blodsukker, for i så fald er vi jo lige vidt for så får jeg bare lyst til mere, som med normal slik. Bliver jeg derimod ved for ofte i en periode, så ér det et problem.
Jeg er stadig varsom med ting som dadelkugler og andet "sund slik" i den kategori, netop af den grund.
Men hvis det føles forkert, så er det nok heller ikke uden grund, så jeg skal passe på uanset hvad jeg så gør.
Men når det så er sagt, er det egentlig også ret vigtigt at slappe lidt af. Jeg har været meget striks mod mig selv i over et halvt år, og jeg har haft al mulig god grund til at være det, det første halve år. Men for psykens skyld, skal jeg også passe på ikke at være for hård mod mig selv.

0 kommentarer: