Reglerne

21 marts Mikki Ragn 0 Comments

For at dette skal lykkedes skal reglerne være meget klare. En af mine svagpunkter er en tendens til at overtænke tingene og finde smuthuller, eller bøje reglerne hvis jeg skan slippe afsted med det. Og jeg snyder jo kun mig selv!
Derfor er det vigtigt at jeg har nogen faste regler, og retningslinjer at vende tilbage til.

• Den primær regel er, at undgå slik, kage, sodavand og alt hvad der falder i kategorien af søde snacks, én måned ad gangen, i et helt år.

• Der skal være råderum til fejltagelser og undtagelser, men de skal ikke være i fokus (bare fordi jeg spise slik 4 gange på en måned, betyder det ikke at jeg skal. Jeg skal så vidt muligt undgå det, og dette er kun et sikkerhedsnet). Den starter på 4 'strikes', men sættes gradvist ned i takt med at jeg vænner mig til det.

• Alt hvad der føles som slik/en snack, og som har sukker i, uanset om det er naturligt eller raffineret, tæller som en strike. Hvis det nager på samvittigheden, så er det nok ikke uden grund.

• Undtagelser skal så vidt mulige være planlagte. Hvis jeg ved jeg kommer på besøg et sted hvor jeg gerne vil spise kagen der bliver serveret, eller der er fødselsdag eller andet arrangement, skal det planlægges forud. Og det skal sgu være det værd! (usædvanlig lækker kage, eller bare en ganske særlig lejlighed, og ikke bare fordi én eller andet på arbejdet, på en anden afdeling, har fødseldag og taget kage med).

• Jeg må ALDRIG lave en undtagelse når jeg har aller mest lyst til det. Jo mere jeg har lyst til at lave en undtagelse, jo større er grunden til at jeg netop ikke skal gøre det.

• Undtagelser skal ske i sociale lag. Efter 6 succesfulde måneder, må der godt laves 'sidde alene derhjemme og hygge sig' undtagelser.

• Undtagelser må ikke planlægges på tom mave/når jeg er sliksulten, heller ikke selvom det ikke planlægges i nærmeste fremtid.

•  I et tåleligt omfang, kan sukker i mad i visse tilfælde være ok, hvis det er i forbindelse med et ellers sundt og mættende måltid (det skal være i kombination med masser af fibre!). Det bør begrænses, men tæller ikke som et 'strike'.


Som tidligere nævnt, så er min faldgruppe når jeg laver undtagelser for mig selv. Det er altid der den starter, når jeg falder i de gamle vaner igen. Derfor er det dem, der er aller mest fokus på i mine regler. 

0 kommentarer: