Det skjulte sukker

27 april Mikki Ragn 0 Comments


I dag var jeg på jagt efter peanutbutter - uden sukker, selvfølgelig. Det er en af de mange varer hvor man ikke umiddelbart regner med, at sukker er en del af ingrediens listen, fordi det ellers ikke smager udpræget sødt. Og hvad skal det egentlig også der?
Først var jeg i Netto. To mærker, to varianter. Urtekram er altid uden sukker, men det er åndssvagt dyrt. Den billige variant havde rørsukker. Dur ikke. Tog et smut forbi Kiwi på hjemvejen, og er lige ved at smide deres peanutbutter i kurven, da der ikke står noget med sukker på ingrediens listen. Men tilgengæld er der dextrose i! Og gæt hvad det er - sukker.

Skjult sukker kan være mange ting, og det er noget der bestemt er værd at være opmærksom på, når man prøver at bekæmpe sukkerafhængighed.
Som udgangspunkt tænker man jo, at for at droppe afhængighed til sukker, skal man bare holde sig fra slik og søde sager. Men det bliver en enorm svær opgave, hvis man ikke også er opmærksom på sukker i alle mulige andre vare, som egentlig slet ikke har noget med slik at gøre! For det er underordnet om sukkeret kommer fra vingummi bamser eller jordbær yoghurt, det fylder alt sammen på kontoen der i sidste ende giver udsving i blodsukkeret, og dermed lyst til mere.

Der er flere aspekter i skjult sukker. Det primære er at det findes langt flere steder end man lige går og tror! Og ofte altid i færdigretter. Selvom en pastaret fra køledisken måske ikke lige er det du umiddelbart tænker smager særlig sødt, så er der ofte tilsat sukker i alligevel, af den ene eller anden slags. Lige den helt rigtige mængde mellem ikke at smage sødt, og på at fremme smagen så du også køber produktet næste gang. Du finder det bl.a i dressinger, ketchup, yoghurt, smørepålæg osv.
Givetvis er mængden selvfølgelig meget mindre end hvad den er i slik og kage, men Sundhedsstyrelsen anbefaler at man indtager max 10% (el. 40-50g for hhv kvinder og mænd) sukkerarter igennem sin kost om dagen. Og det gælder enhver type sukker, ikke kun tilsat, og ikke kun raffineret! Så det er værd at vende dine madvare om, og kigge på ernæringstabeller.
Jeg er ikke fanatisk omkring det, og jeg har slet ikke styr på om jeg overholder sundhedsstyrelsens anbefalinger, for som udgangspunkt synes jeg det er besværligt at regne på. Dog har jeg alligevel gjort det for vane at vende mine produkter om, før jeg køber dem. For findes der et sukkerfrit alternativ, så vil jeg hellere have det. Og står sukker blandt det første på listen, så ligger det måske alligevel nærmere "slik" kategorien end jeg tror. Det er utroligt hvor ofte man rent faktisk glemmer at når noget smager sødt, så er det jo nok fordi der er sukker i. Og som svær afhængig af det, bør man også være påpasselig med ting som syltetøj og juice, selvom det ikke er det der først popper op, når det ellers plejer at være slik og cola der fylder mest i ens afhængighed.
 Nu tænker du sikkert "Nå ja, herre gud, lidt sukker her og der gør jo ingen skade til". Og det er rigtig nok, og kroppen har jo også brug for sukker. Men alt med måde. Jeg er heller ikke fanatisk, men pointen er bare at blive opmærksom på det, og generelt opmærksom på det man putter i munden, og hvordan man i det hele taget spiser.

Noget andet er alle de navne sukker går under. For var det bare så simpelt som at skimme efter "sukker" i ingrediens listen, så var det måske til at gå til. Men desværre er det ikke så simpelt. Producenterne elsker nemlig at hælde sukker i produkter, hvor sukker slet ikke burde være! Og de ved godt at det ikke er populært, så de kalder det bare noget andet, så man ikke bemærker det.
Hvis du støder på nogen af disse navne i dine produkter, er det sukkerarter af den ene eller anden slags:
  • Sukker (Sakkarose, Sucrose, Rørsukker)
  • Glukose (Dextrose, Druesukker)
  • Fruktose (Frugtsukker)
  • Maltose (Maltsukker)
  • Laktose (Mælkesukker)
  • Tagatose
  • Trehalose
  • Invertsukker
  • Glukose sirup
  • Isoglukose (High Fructose Corn Syrup)
  • Mannitol
  • Xylitol (Birkesukker)
  • Laktitol
  • Sorbitol
  • Isomalt
  • Maltitol
  • Maltitol (Sorbitol sirup)
    Kilde: Sunhedslex.dk
For sukker er sukker. Der findes ikke "sund sukker", kun sukker med sundere egenskaber. Men de påvirker alle blodsukkeret på den samme måde.

Og så er der den indirekte sukker. Den sukker, som slet ikke er sukker alligevel - simple kulhydrater. Her taler vi hvidt brød, hvide ris, pasta, kartofler osv. Simple kulhydrater bliver nedbrudt til sukker i kroppen, og får præcis samme virkning som almindelig sukker gør. Det er blevet mig en vane altid at kigge på ernæringstabeller på færdiglavede produkter, ikke for at kigge efter kalorier (møllen med kalorie tælleri har jeg også været igennem, og det hænger mig langt ud af halsen), for kalorier er relative .. Men det er alt, selvfølgelig. Jeg kigger efter kulhydrater, sukkerarter og dét i kombination med fibre. Hvis en stor mængde kulhydrater/sukkerarter er i kombination med meget store mængder fibre, er sagen lidt en anden. Fibre får maven til at arbejde mere, og derfor frigives sukkeret/kulhydraterne langsommere. Man får dermed et mere stabilt blodsukker. Det er derfor det er en god idé at skifte over til fuldkorns brød/pasta, brune ris osv, når man prøver at komme sukker monsteret til livs.

Og så er der sådan noget som sødestoffer. Et ret omdiskutabelt emne. Jeg har ingen idé om, om der er belæg for eventuelle skadelige effekter ved visse kunstige sødestoffer, men siden min graviditet tog jeg ingen chancer, og nu er det bare blevet vane for mig at undgå dem. Og efter jeg har skåret så kraftigt ned på sukkeret som jeg har, synes jeg egentlig heller ikke det smager godt længere. Der er selvfølgelig stadig det enormt roste Stevia, selvom det stadig er så nyt at der stadig er masser af forskning der kan gøres. Men lad os leve i lykkelig uvished ind til da. Stevia har for mig været et udmærket alternativ til sukker, men i min nuværende 'sukkerdetox' har jeg også helt undladt det. Primært fordi det egentlig ikke handler om at undgå sukker i sig selv, men om at vænne sig af med trangen til søde ting. Også selvom det er "tilladte" søde ting.
For uanset om man tror på kemiske sødestoffers skadelige virkning eller ej, vil jeg generelt fraråde at man skifter sukkeret ud med det. Man lærer ikke at beherske den søde tand, ved at skifte ét sødemiddel ud med et andet. Og det er ofte dér hunden ligger begravet. Det giver stadig et behov for noget sødt, også selvom sødmen kommer fra noget andet.
Jeg skal dog ikke afvise at man kan bruge det til nedtrapning, men på sigt ville jeg anbefale helt at undgå det.

Sukkeret skjuler sig langt flere steder end man umiddelbart tror. Har man problemer med at styre sit sukker indtag, så bør man være hyper opmærksom på al slags sukker, også selvom misbruget normalt kun gør sig til udtryk i slik og sodavand - eller, så vidt man i hvert fald selv bemærker. For netop fordi man ikke tænker over at juice og cola har samme mængde sukker, og at tørret frugt har en større koncentration af sukker sammenlignet med frisk (som man jo hele tiden får at vide man skal spise en masse af), så er det en del af den sukker man får indenbors helt ubemærket. Det er et problem, hvis man troede man havde knækket problemet ved at skære fredagsslikket væk, men stadig får cravings og vægten står stille (eller ligefrem stiger, fordi man har misforstået noget, og nu har fået skiftet chokoladen ud med enorme mængder tørrede figner).
Nåja, glem heller ikke alkoholen! De kommer desværre sjældent med en ernærings tabel, så det er nemt at overse, især hvis det ikke er en decideret sød drik. Men alkohol er rig på både sukker og kulhydrater, og er bestemt også medvirkende til blodsukkerets udsving.

0 kommentarer: