Mirakelbær

21 juni Mikki Ragn 2 Comments

Hvor fristende det end er, hentyder jeg ikke til jordbær. Men et lille aflangt rødt bær fra Vest Afrika, der kan noget ganske magisk! Bærret i sig selv smager svagt sødt, men efter at have spist det, binder et specielt molekyle sig til tungens smags receptorer, og får alt surt og bittert til at smage sødt!

Jeg har længe kendt til bærret og dens magiske egenskaber, og prøvede den for første gang i tablet form for et års tid siden, og jeg synes den er enorm sjov! Tabletten er intet andet end frysetørret mirakelbær bundet sammen med majsmel. Citron smager af en frisk lemonade, pilsner øl smager nærmest af maltøl. Ting der i forvejen er søde, smager endnu sødere, som jordbær og æbler! Ikke fordi bærret fremhæver den søde smag, men fordi den dæmper de små toner af bitterhed der ofte er, i et svagt umodent jordbær eller syren i et æble. Nogen mennesker holder "miracle berry parties" hvor deres gæster bliver budt en tablet, og så skal der ellers smages løs på en masse forskellige ting, som pludselig kan ændre hel karakter!
Man bruger tabletten ved at lade den smelte på tungen før man sætter tænderne i maden, så molekylerne kan sætte sig godt fast. Jeg nøjes normalt med en halv tablet, til en enkelt skål jordbær med fløde (hvor sukker jo nu er helt overflødig!), min foretrukne ret med mirakel bær, og trods den manglende sukker smager det alligevel fuldstændig som barndomsminderne!
Størrelsen på tabletten har ikke så meget at sige for effekten, mest tiden den varer. Tabletten mister nemlig langsomt sin effekt i takt med at man spiser, og 'slider' molekylerne af tungen igen.

Ind til videre er forskningen på bærret og dens "mirakelmolekyle" begrænset, men med den der er, er der intet der har peget i en negativ retning. Det er en sjov gimmick, interessant at byde på gæster, og en anderledes måde at få det 'søde fix' på, uden overhovedet at behøve at spise noget der nødvendigvis er særlig sødt. I nogen lande sælger de sågar frysetørret mirakel bær pulver som et alternativ til sødemiddel. Personligt bruger jeg dem mest for sjov. Jeg fandt mine på ebay.

2 kommentarer:

  1. Hvor køber du tabletterne? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg fandt dem billigst på eBay. Du søger bare på miracle berries :) De sælges både som 5 og 10 stk pakker, så det kan betale sig at regne lidt i forhold til styk prisen, hvis man regner med at bruge et par stykker.

      Slet