Verdens langsommeste slankekur ...

31 maj Mikki Ragn 0 Comments

Det skal understreges med store fede streger, at det ikke handler om vægten. Det må og skal ikke handle om vægten som udgangspunkt, men det kan givet vis være en positiv "bivirkning" af at skære sukker og slik ned til et minimum.

Grunden til det ikke må handle om vægten, er at man ikke selv bestemmer hvor meget og hvor hurtigt man taber sig. Det fører til skuffelse og frustration, hvis vægten står stille, eller ligefrem stiger, og det mister man modet af. Du er tilgengæld i kontrol over hvad du putter i munden, og det er her det hele starter. Resten skal nok følge med før eller siden, og selv hvis det ikke gør, så har man i det mindste nogen bedre vaner, og det er også utrolig værdifuldt. Koncentrer man sig kun om resultatet, glemmer man hvad det virkelig drejer sig om - nye, sundere vaner. Der skal arbejdes på årsagen til problemet, ikke resultatet af problemet.. Men jeg ville lyve hvis jeg påstod at vægten ikke har været af interesse for mig. Det har den, og jeg har fulgt nøje med! Siden januar, har jeg tabt 8 kilo! Vi er langt fra i mål, men det vigtigste er at 8 er mere end nul!

Det der dog for mig er interessant er hvordan mit forhold til mad og smage generelt har ændret sig siden jeg blev mere dedikeret omkring min kost. Som udgangspunkt har det kun handlet om at undgå slik, kage og læskedrikke, men der følger også naturligt en større bevidsthed om sukker i maden generelt, og det en større bevidsthed om maden, kulhydrater, fibre osv.
Som jeg før har skrevet om, er sødme relativ. Men det er forhold til mad også. Men jeg tror kun at min bevidsthed om min kost har ændret sig på denne måde, fordi jeg har taget tingene stille og roligt.

En al for stor og radikal omvæltning kan vælte hele korthuset, og jeg tror det er der mange (inklusiv mig selv) ofte går galt hvad angår bedre kostvaner, livsstil og vægttab. Man har for travlt! Jeg har startet ud med kun at fokusere på sukkeret, fordi det altid har været mit største problem. Jeg kan sagtens spise moderat portion størrelser, og selvom jeg godt kan lide fed mad, er det ikke fordi jeg skal have det, over magert mad. Jeg har bare spist for mange kulhydrater, været for dårlig til faste måltider, og ikke bevæget mig nok.
Men havde jeg lavet alle disse ændringer ved års startet, så tvivler jeg på jeg havde nået særlig langt. Jeg er, som så mange andre mennesker, lidt af et vanedyr. Og vi er biologisk programmeret til at kunne lide alt det der er skidt for os, og det er svært bare lige at slippe fra én dag til en anden, og alt på én gang. Vi skal lade være med at have så travlt, og kun tænke på vægttab, men i stedet arbejde på at lade nye vaner komme så godt ind under huden at det bliver hverdag, og ikke en kur. Jeg hader ordet 'slankekur', for det indikerer det er midlertidig. Hvis dit vægttab ikke skal være midlertidigt, så er det ikke en løsning, når det er livsstilen der har skabt problemet. Så er det den der skal fikses, ikke din vægt.

Jeg har taget små skridt ad gangen, og kun taget det næste skridt når det har følt rigtig. Jeg kan ikke få mig selv til at spise perlebyg og kålsalat bare fordi en slankebog siger jeg skal, hvis jeg ikke også selv kan finde en personlig lyst og velbehag i at spise det. Og det kan jeg utroligt nok nu! Jeg havde hadet den slags mad for bare få år siden, fordi mine smagsløg var indstillet på fed og sukkerholdige smagsoplevelser, og alt andet smager af pap i kontrast. Nu har mine smagsløg gradvist fået finjusteret deres standarder, og nu er jeg utrolig glad for fuldkorns produkter og fiberholdigt mad! Vi har skåret drastisk ned for kødet i vores måltider, dels for miljøet skyld, men primært fordi man har en tendens til at bygge et måltid op omkring kødet, og ikke grøntsagerne. For hver dag vi laver vegetarisk aftensmad, bliver jeg klogere og bedre til at bruge grøntsager på en måde jeg ikke gjorde før, hvor kødet var centrum og grøntsagerne bare et nødvendigt unde. Flere retter bygget op fra bunden, betyder også færre færdigretter og dermed større kontrol over hvad der er i ens mad, såsom unødvendig tilsætning af sukker.

Hvis du læser denne blog fordi du gerne vil komme din overvægt til livs, så hør min bøn: Accepter det faktum at din krop er som den er lige nu. Det er ikke din krop der er problemet, men de vaner som har medført at din krop er som den er lige nu. Løser du dem, kommer resten af sig selv. Du har kontrol over dine vaner, ikke din vægt. Lad være med at have travlt, det er ikke en konkurrence eller et ræs, det er en omprogrammering af dit sind og dine vaner, og det forhold du har til mad. Lad være med at ændre dine vaner fordi andre siger du skal, men find en måde at få det til at give mening for dig at ændre dem. Find ud af hvorfor sunde ting smager bedre end usunde, find ud af hvordan motion bliver sjovt. Det hedder en livsstilsændring fordi det er for livet, drop slankekurs mentaliteten. Tag det med ro. Du skal nok nå det. Så længe du er vedholden og dedikeret om det!

0 kommentarer: