Det handler om disciplin!

28 september Mikki Ragn 0 Comments

Niende måned er så småt ved at være afsluttet, og der er kun tre måneder tilbage før jeg kan sige, at jeg har fuldendt mit projekt!

Det har tit slået mig, at jeg teknisk set kunne stoppe nu, og at jeg egentlig allerede føler jeg er i mål. Da jeg satte mig for at droppe sukkeret tilbage i januar, var det med tanken om at jeg skulle nedjustere et kæmpe sukkerbehov til et normalt forhold til sukker. Ikke at sukker skulle være forbudt, bare at jeg, ligesom alle andre "normale mennesker", ville kunne spise slik og kage, uden at det skulle styre mig.
Og der synes jeg bestemt jeg er nået nu! Jeg vil faktisk indrømme, at jeg har spist små bidder af en kokosmakron, uden at bogføre det i min app. Det tog mig lang tids overvejelse, med en blandet følelse af "Vil jeg bare retfærdiggøre det, så jeg slipper for at erklære denne måned en fiasko, og dermed ikke få september stenen?". Ja, jeg vil gerne retfærdiggøre det, men det gik op for mig, at det slet ikke var et behov for at finde på undskyldninger, som det plejede at være, men at jeg helt reelt ikke følte det var snyd, selvom det ret beset var kage, og derfor imod reglerne. Men reglerne har dog altid været til for at kunne blive tilpasset hen ad vejen, og jeg har bevidst valgt at have lidt løsere tøjler, nu hvor jeg er nået så langt.

Så hvorfor stopper jeg ikke bare nu?
Fordi jeg har sat mig et mål, der hedder ét helt år. 12 måneder. Og det har jeg tænkt mig at holde. I starten var det fordi jeg tænkte, at det var det der skulle til for at omprogrammere mig selv, og det er det måske stadig. Jeg kan godt føle jeg har styr på det hele, men jeg kan ikke vide med sikkerhed, om jeg også kunne fortsætte sådan, hvis jeg ikke havde et regelsæt at holde op imod min samvittighed.
Desuden handler det også om disciplin. Jeg begyndte projektet med det formål at få et normalt forhold til sukker, men jeg begyndte det egentlig også med det formål at træne min egen selv disciplin. Der er så meget jeg er enormt dårlig til, og ikke får mig taget sammen til. Der er sket rigtig mange ting siden nytår, som slet ikke er opstået fordi nogen regler har påkrævet det!
Jeg spiser sundere mad generelt. Jeg får færdiggjort mine projekter. Jeg får fuldført de små opgaver jeg sætter mig for, og jeg nøler langt mindre end jeg plejer.
Så hvis jeg stopper nu, hvad fortæller det så mig selv om mine principper og koncepter? Min tanke ved nytårsskiftet var, at hvis jeg kunne klare dét her, så kunne jeg klare mange ting! Og hvor fedt ville det ikke bare være at kunne sige, jeg gjorde det?
Selvom jeg teknisk set er i mål, så har jeg lavet et løfte, og det må jeg hellere holde.

Hvad skal der egentlig ske efter et endt år?
Det har jeg tit spurgt mig selv om. Hvad gør jeg egentlig, når jeg har fuldendt mit projekt her til nytår? Jeg vil ikke hænge mig selv op på regler og belønnings systemer mere, men være langt mere afslappet. Jeg tror dog stadig jeg vil have et "strike" koncept, men hvad der før var regler, er nu mere en slags guidelines. Det er et mindre problem hvis jeg går over, så længe jeg er bevidst om det, og er i stand til at opdage, hvis jeg falder tilbage i den gamle rille igen.

0 kommentarer: