Hvad har jeg lært ind til videre?

06 august Mikki Ragn 0 Comments

Vi er nu i ottende måned af projektet. Og vi kører stadig!

Jeg synes det er værd at stoppe op, og overveje hvad jeg har lært ind til videre, og hvordan jeg kan bruge de erfaringer nu.
Projektet handlede ikke kun om at skære ned på sukkeret, og tabe mig. Det handlede i høj grad også om at komme et misbrug til livs, ved at lære mig selv selv disciplin! Og det må jeg sige er lykkedes!
Jeg har lært, at bare fordi det er der, betyder det ikke at det skal bruges. Det gælder ikke kun slik, men også penge! Jeg har lært en beherskelse og en ny opfattelse af goder og glæder, og hvordan man også kan få glæde af noget, ved ikke at gøre brug af det.
Jeg har lært at det er meningsløst at spise slik, bare fordi jeg har chancen, og at det er spild af dårlig samvittighed at købe dårlig kvalitet. Ja, jeg har også lært at værdsætte kvalitet!
Jeg har lært, at jeg faktisk godt kan lykkedes med de ting jeg sætter mig for. Og at jeg har ret god grund til at være stolt af mig selv!
Jeg har lært at nyde nuet, sommeren og selskabet med andre, uden nødvendigvis at skulle putte noget i munden. Jeg har lært at nyde udfordringen i det, og har en intern konkurrence med mig selv. Min app fortæller mig at mit længste stræk uden slik har været 20 dage, og jeg forsøger at udfordre mig selv ved at slå det.
Jeg har lært at vanens magt er stærk. Det føles i langt højere grad naturligt, ikke at skulle mæske sig hver eneste weekend, og ikke at blive fristet bare fordi jeg bliver budt. Noget jeg selvfølgelig håber fortsætter når året er omme, men som jeg også skal være forsigtig med, da vanen jo også sagtens kan vende igen.

Jeg tilstår at efter milepælen på det halve år, brænder jeg ikke lige så meget for projektet. De sten jeg belønner mig selv med, siger mig ikke lige så meget mere, og de som jeg har, føles pludselig lidt mere meningsløse, selvom jeg jo godt ved hvad de betyder, og at det stadig gør mig stolt.
I starten tænkte jeg, at jeg vel også bare kunne slippe mig lidt mere løs nu, det har jo været så længe. Men nej! Planen var et helt år, ikke et halvt! Dog ved jeg at jeg på dette halve år har lært så meget om selvbeherskelse, og mit syn på meget slik har ændret sig en del, at jeg godt tør være lidt mere afslappet med nogen ting.
Jeg har fra begyndelsen været meget striks omkring AL form for sukker, ikke kun slik og søde sager. Også selvom reglerne teknisk set tillod det i forbindelse med et måltid, var jeg stadig påpasselig. Det tør jeg godt løsne lidt op på igen, for jeg stoler på mig selv til at vide, at jeg sagtens kan styre det. Jeg må også godt putte sukker på min havregrød, og jeg må godt nyde en smule sukker i en ellers sund snack eller drikke en appelsin juice en gang imellem, efter en lang gåtur. Så længe det ikke bliver en substitut for slik, men spises med et formål (måltid, eller tiltrængt energi efter en lang gåtur/cykeltur).

0 kommentarer: