Motivation og drømme

21 marts Mikki Ragn 0 Comments

Det er logik for både burhøns, fritgående og mange andre fjerkræ, at man har brug for motivation når man går i gang med projekter som disse! Og man skal mene det, ellers kan man nærmest lige så godt lade være.

Vægttab og sundere livsstil er en no-brainer. Selvom det ikke er grunde der skal tages for givet, og er utrolig vigtige i sig selv, så skal der mere til. Jeg vælger ikke at fokusere særlig meget på min vægt, for jeg kan ikke styre hvor meget og hvor hyppigt jeg taber mig. Hvis vægten er min primære motivations faktor, risikere jeg at blive slået alt for let ud, når vægten pludselig står stille i flere uger, eller ligefrem stiger igen. Problemet er mine dårlige vaner, øget vægt er kun et produkt af problemet, ikke problemet i sig selv. Det vigtigste er at jeg kan komme mine dårlige vaner til livs, om jeg så stadig er tyk om et år, så har jeg i det  mindste fået bedre vaner. Så kommer resten alligevel før eller senere.

Jeg vil gerne at min motivation skal være mere personlig end det. Jeg har en søn på 7 måneder. Han er for alvor begyndt på fast føde, og er meget interesseret i alt hvad hans forældre putter i munden. Der er absolut ingen grund til at lære ham de samme dårlige vaner, og faktum er et vi som forældre er rollemodeller, og vi kan ikke forlange han spiser sundt, hvis vi ikke engang selv kan.

Men at kunne genføre et helt år relativt sukkerfri, er ikke kun et spørgsmål om at komme ind i gode vaner og sende et godt signal til mit barn. Jeg ved det er en opgave som kræver en stor del selvdisciplin, noget jeg aldrig har haft  nok af i mit liv. Det er en evne jeg altid gerne ville have, og den er nødvendig for at realisere mange af de drømme jeg har om mit liv. Det handler ikke bare om ikke at spise sukker, for kan jeg gennemføre det her, så kan jeg gennemføre mange ting i mit liv!

Og nå ja, så giver det vel også bare en vis håneret, når man har følt sig lidt uduelig det meste af sit liv fordi man netop ikke kan få fuldført ting..

0 kommentarer: